استاد بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی؛ واکسن آنفلوانزا تاثیری در پیش گیری از سرماخوردگی ندارد

به گزارش طب اصیل استاد بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: واکسن آنفلوانزا فقط در مقابل مبتلاشدن به آنفلوانزاهای خطرناک، ایمنی به وجود می آورد.

به گزارش طب اصیل به نقل از مهر، هوشنگ ساغری، اضافه کرد: بعضی از مردم سرماخوردگی را با آنفلوانزاهای خطرناک و مرگبار اشتباه می گیرند و تصور می کنند اگر کسی واکسن آنفلوانزا را بزند، دیگر نباید مبتلا به این بیماری ها شود که این تصور اشتباه است. واکسن آنفلوانزا فقط در مقابل مبتلاشدن به آنفلوانزاهای خطرناک و مرگبار ایمنی به وجود می آورد و تاثیری در پیش گیری از سرماخوردگی فصلی ندارد.
وی با اشاره به اینکه واکسن آنفلوانزا برای پیش گیری از مبتلاشدن به این بیماری در افراد و گروه های پرخطر است، افزود: افراد و گروه های پرخطر شامل کودکان زیر ۵ سال، بانوان باردار، بیمار مبتلا به بیماری های مزمن کلیوی، کبدی و قلبی و افراد مسن هستند که سفارش شده است حتما واکسن آنفلوانزا را بزنند و زدن واکسن از بروز مرگ در این افراد بر اثر مبتلاشدن به آنفلوانزا پیشگیری می کند و ابزار دیگری در این زمینه نمی تواند جای واکسن را بگیرد.
ساغری با تاکید بر لزوم افزایش اطلاع رسانی و آموزش به مردم در زمینه لزوم زدن واکسن آنفلوانزا، اظهار نمود: گاهی سفارش شده است که واکسن در دو نوبت یکی ابتدای پاییز و یکی هم در ابتدای بهار تزریق شود.
وی با انتقاد از برخی مقاومت ها در مقابل زدن واکسن آنفلوانزا عنوان کرد: مقاومت ها در این زمینه هیچ پایه و اساس علمی و منطقی ندارد و نباید به حرف گروه های ضدواکسن توجه کرد. حتی این اعتقاد وجود دارد که همه افراد چه افراد پرخطر و چه افراد عادی باید واکسن آنفلوانزا را بزنند اما به سبب کمبود بودجه فعلا امکان چنین چیزی وجود ندارد و افراد پرخطر در اولویت دریافت واکسن هستند.
استاد بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه واکسن چهار ظرفیتی آنفلوانزا به سبب داشتن یک سوش بیشتر نسبت به واکسن سه ظرفیتی سطح ایمنی بیشتری ایجاد می کند، اظهار داشت: پرسنل بخش بهداشت و درمان، مددکاران، کارمندان خانه سالمندان و کارکنان مهدکودک ها نیز باید واکسن آنفلوانزا را بزنند خصوصاً پرسنل بخش بهداشت و درمان که در خطر بیشتری قرار دارند.
شروین شکوهی عضو هیئت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه گروه های هدف مانند همه افراد بالای ۶۵ سال در اولویت زدن واکسن آنفلوانزا هستند، اضافه کرد: در صورت موجود بودن واکسن بهتر است همه واکسن آنفلوانزا را بزنند اما به سبب کمبود این واکسن در کشور و اینکه سالانه حداکثر ۲ تا ۳ میلیون دوز از این واکسن وارد می شود طبیعتا همه امکان استفاده از این واکسن را ندارند و باید گروه های هدف در اولویت دریافت این واکسن قرار بگیرند.
وی اظهار داشت: کودکان زیر ۵ سال، سالمندان، افراد مبتلا به بیماری های مزمن ریوی و کلیوی و قلبی، افراد بسیار چاق، زنان حامله و کارکنان سیستم بهداشت و درمان همچون گروه های در اولویت دریافت واکسن آنفلوانزا هستند. البته من دلیل اینکه بعضی از کارکنان سیستم بهداشت و درمان از زدن واکسن آنفلوانزا طفره می روند را نمی دانم. هر کسی که در بیمارستان کار می کند حتی کارگران ساده بهتر است واکسن آنفلوانزا را بزنند.
شکوهی با اشاره به اینکه بهترین زمان زدن واکسن آنفلوانزا اواخر مهر ماه است، اظهار نمود: زمانی که واکسن خیلی زود مثلا اوایل شهریور ماه زده شود، ایمنی پیکر شخص در اواخر فصل سرما کاهش پیدا می کند و ممکنست آنفلوانزا بگیرد اما اگر اواسط یا اواخر مهر ماه واکسن زده شود سطح ایمنی تا اختتام فصل سرما ادامه خواهد داشت.
عضو هیئت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: واکسن چهار ظرفیتی به سبب داشتن یک سوش بیشتر به طور طبیعی سطح ایمنی بیشتری نسبت به واکسن سه ظرفیتی به وجود می آورد اما حتی در صورت عدم دسترسی به واکسن چهار ظرفیتی نیز سفارش اکید این است که از همان واکسن سه ظرفیتی استفاده گردد.

منبع: