رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت؛ تزریق واکسن آنفلوانزا در فصل شیوع بیماری کارایی ندارد

به گزارش طب اصیل رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با اشاره به آمار رو به افزایش افراد مبتلا به آنفلوانزا در کشور، اظهار داشت: تزریق واکسن آنفلوانزا در فصل شیوع بیماری کارایی ندارد.
به گزارش طب اصیل به نقل از مهر، کیانوش جهانپور، با اشاره به اینکه اعلام آمارها در مورد مبتلایان به آنفلوانزا به صورت هفتگی و بعد از تجمیع صرفا از جانب معاونت بهداشتی وزارت بهداشت ابتدای هر هفته اعلام می شود، اضافه کرد: هم اکنون با تقاضای کاذب و حتی القایی در دریافت واکسن آنفلوانزا و داروی اسلتامیویر مواجه هستیم در صورتیکه این نوع واکسن در فصل استاندارد خود تزریق می شد و امسال ۵۵ درصد بیشتر از سال قبل تلقیح واکسن در زمان استاندارد خود انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه تزریق واکسن آنفلوانزا در فصل شیوع و اپیدمی بیماری قاعدتاً کارایی ندارد و حداقل دو هفته زمان برای ایجاد مصونیت نسبی لازم است، خاطرنشان کرد: در هیچ کجای دنیا برای همه افراد واکسن آنفلوانزا تزریق نمی گردد در ایران هم فقط افراد پر خطر یا در معرض خطر باید دریافت کننده این نوع واکسن باشند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت همینطور در مورد اثرگذاری واکسن آنفلوانزا، اظهار داشت: تا دو هفته پس از تزریق واکسن مصونیتی برای فرد نداشته و به افراد کمکی نمی کند بلکه دو ماه بعد از تزریق این نوع واکسن می توانیم پیک اثر آنرا شاهد باشیم.

جهانپور با تاکید بر اینکه زمانی که نگرانی ایجاد می شود همه به سمت واکسن زدن حرکت می کنند، اضافه کرد: در ماه های گذشته واکسن وجود داشت و افراد دریافت نمودند تعداد دیگری هم که وجود دارد برای گروه های پرخطر استفاده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بر این اساس توزیع واکسن آنفلوانزا و داروی اسلتامیویر کنترل شده خواهد بود، خاطرنشان کرد: اگر نیاز باشد باردیگر واردات این نوع واکسن رخ خواهد داد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه تزریق واکسن برای افرادی که لزوم تزریق آن وجود داشته باشد، رخ می دهد، اظهار داشت: هجوم افراد عادی برای تزریق واکسن آنفلوانزا قابل پذیرش نمی باشد چونکه این مورد دسترسی افراد پرخطر را محدود می کند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا آنفلوانزای شیوع پیدا کرده ربطی به شکار پرندگان در سواحل شمالی کشور یا مصرف طیور دارد یا خیر، اظهار داشت: این ویروس ربطی به پرندگان ندارد.

جهانپور با تاکید بر اینکه آلودگی هوا و همینطور سکون هوا می تواند شیوع ویروس آنفلوانزا را در میان مردم بیشتر کند، اضافه کرد: کاهش جابه جایی هوا می تواند ریسک مبتلا شدن به آنفلوانزا را افزایش دهد البته که آلودگی هوا هم می تواند علائم و عوارض را در بیماران مبتلا تشدید کند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که آیا نظارتی بر عملکرد داروخانه ها از حیث پیشگیری از احتکار واکسن یا دارو وجود دارد، اظهار داشت: نظارت های مستمر وجود دارد البته که امکان دارد داروخانه ای هم تخلف کند، در چند روز اخیر با تقاضای کاذب مواجه هستیم که این امکان دارد داروخانه یا برخی افراد را در زنجیزه توزیع دارو به سمت سواستفاده سوق دهد.

وی در انتها تصریح کرد: آنفلوانزا واکسن ایجاد کننده مصونیت کامل و درمان دارویی قطعی ندارد، اغلب افراد مبتلا هم نیازی به دریافت داروی اسلتامیویر ندارند بنابراین توزیع هر دو کنترل شده خواهد بود و تا امروز بیشتر از ۲/۳۰۰/۰۰۰ قرص اسلتامیویر از راه شبکه های بهداشت و داروخانه های منتخب دولتی در دسترس قرار گرفته است، ظرف هفته آینده هم باردیگر یک میلیون عدد در زنجیره توزیع وارد خواهد شد که تا زمان فروکش اپیدمی کفایت خواهد نمود.