وزیر بهداشت: ۹۹، سال سخت تری خواهد بود

به گزارش طب اصیل وزیر بهداشت ضمن اشاره به مطالبات وزارت بهداشت از تامین اجتماعی و پرداخت تدریجی معوقات مراکز درمانی، در عین حال اظهار داشت: چنانچه شرایط اقتصادی کشور با این آهنگ پیش رود، سال ۹۹ سال سخت تری خواهد بود و بنده هم بعنوان مدیر ارشد مجموعه، بگونه ای عمل خواهم کرد که منطبق با جیب مملکت باشد و مطمئنم که مردم چنانچه بی عدالتی مشاهده نکنند، صبوری خواهند کرد.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، دکتر سعید نمکی در جلسه شورایعالی نظام پرستاری، با اشاره به اینکه پرستاران همکارانی وفادار و مردم دوست هستند که باوجود طولانی شدن معوقات دریافتی، به جز نگاه مهربان، به بیماران ننگریستند، بیان کرد: خوشبختانه در دوره فعلی شورایعالی نظام پرستاری، اندیشه های پخته و کارآزموده ای دورهم جمع شده اند که حضور آنها برای بنده که با نگاه استمداد از سازمان های مردم نهاد به این عرصه پای گذارده ام، کمک موثری خواهد بود.
وی ادامه داد: یکی از خسران های عظیم ملی ما، ضمن احترام به جامعه پزشکی، این است که برای سایر کادر بهداشتی و درمانی مملکت بعنوان ستون های اصلی خدمت، هویت مستقلی تعریف نکرده ایم.
نمکی افزود: از بهورز که در خانه بهداشت بعنوان سرباز خط مقدم، تا پرستار که چنانچه نباشد، کارکرد بیمارستان ها و نظام درمان لنگ است، باید دارای شخصیت و هویت مستقل باشند. در کنار اینها، داروسازان، ماماها و حتی پرسنل اداری، مالی بیمارستان ها و نظام سلامت هم باید هویت مستقل داشته باشند، نباید تصور شود که هویت اینها صرفا وابسته به فعالیت همکاران پزشک است. تمامی کادر بهداشت و درمان باید احساس هویت حرفه ای مستقل و غیروابسته به دیگران داشته باشند؛ این مورد نخستین گامی است که باید در نظام عرضه خدمت مملکت برداریم.

ضرورت جامعه محور کردن نظام آموزش پرستاری
وزیر بهداشت درمورد نظام آموزش پرستاری، اظهار داشت: نگاه ما در آموزش پرستار مملکت آموزش بر اساس بیمارستان است. معتقدم در حوزه پرستاری بیشتر از سایر حوزه ها باید به سراغ جامعه محور کردن نظام آموزش پرستاری برویم. باید پرستارانی تربیت نماییم که چند خصوصیت داشته باشند؛ اولا اینکه ماهرترین و زبده ترین فرد در نظام عرضه خدمت باشند؛ چونکه نخستین تماس بیمار در مواقع بحرانی بیماری، با آنهاست. چنانچه پرستار نتواند نخستین برخورد با پریشان حالی بیمار را مدیریت کند، امکان دارد فرایند درمان با مشکل مواجه شود. دوم اینکه، پرستاران بدانند فقط برای کنار تخت بیمار آن هم در بیمارستان تربیت نشده است.
وی اظهار داشت: پرستاری که امروز تربیت می شود، پرستاری نیست که در نظام عرضه خدمت از آن حرف می زنیم؛ این پرستار قابلیت های محدودی دارد. یکی از طریق های اثبات وجود پرستار ماهر کارآزموده موثر، این است که مهارت های غیرپرستاری را بیشتر فراگیرد تا بعنوان عنصر موثر، در جایگاه های مختلف نظام عرضه خدمت فعالیت کند.
وی ادامه داد: نکته سوم این است که ما برای مدیریت نظام سلامت هیچگاه به پرستاران فکر نکرده ایم. درحالیکه یکی از زبده ترین افرادی که می توانند نظام سلامت را مدیریت کنند، پرستاران هستند. به همین دلیل، phd هایی که تربیت کردیم بیکار مانده اند و چنانچه دانشکده های پرستاری این فارغ التحصیلان را بعنوان اعضای هیات علمی نپذیرند، این افراد نه پرستاران لیسانسه ای هستند که در بیمارستان کنار تخت بیمار خدمت عرضه کنند، نه جایگاه دیگری برای آنها تعریف شده است و این مورد یکی از نقصان های امر آموزش پرستاری به حساب می آید. چونکه پرستار phd تربیت نکرده ایم که بتواند مدیریت نظام عرضه خدمت را برعهده گیرد. درحالیکه این جایگاه بسیار موثر و مفیدی است و باید در ساختار آموزشی به این سمت و سو برویم.
وی درمورد نظام پرداخت هم بیان کرد: ما در نظام پرداخت، همواره پرستار را بعنوان گیرنده قسمتی از وجهی که طبیب در محل عرضه خدمت به دست آورده است، تلقی می نماییم. این تفکر ما را گرفتار فقدان هویت حرفه ای کرده است که باید ترمیم شود. زمانی که در سازمان برنامه و بودجه بوده و بعد به وزارت بهداشت آمدم، همواره خواهان اصلاح نظام پرداخت فعلی بودم و تاکید داشتم که حداقل به سمت نظام پرداخت DRG برویم تا گروه های عرضه دهنده خدمت، احساس هویت کنند.
نمکی با تاکید براینکه سامانه قاصدک طرحی ناموفق، ناعادلانه و به لحاظ اقتصادی غیرمنطقی است، خاطرنشان کرد: پیشنهاد می کنم، شورایعالی نظام پرستاری با همکاری دکتر حضرتی، دکتر حریرچی و کمک های معاونت توسعه وزارت بهداشت، تیمی تشکیل دهند تا به چند نکته در مورد نظام پرداخت، بپردازیم؛ اول اینکه، چگونه می توانیم مدلی طراحی نماییم که عادلانه باشد، دوم اینکه، رضایتمندی ایجاد کند و از همه مهمتر، با شرایط کنونی اقتصادی مملکت سازگار باشد.
وی درمورد معوقات پرستاری، تصریح کرد: در مقطعی، ساختار نظام اقتصاد سلامت کشور برهم خورد. یعنی به روشی از مطالبات دامن زدیم که با بضاعت های اقتصادی کشور متناسب نبود و این مورد در سال ۹۲ و بعداز اجرای طرح تحول سلامت با افزایش هزینه های سازمان های بیمه گر شروع شد.

در پرداخت معوقات، پرستاران در اولویت هستند
وی افزود: هم اکنون با پیگیری هایی که صورت گرفته، مطالبات ۱۰ هزار میلیارد تومانی ما از سازمان تامین اجتماعی، به ۵ هزار میلیارد تومان رسیده که به تدریج در حال پرداخت معوقات هستیم و در این حوزه پرستاران در اولویت هستند. چراکه پرستاران، همان قشری هستند که با ۱۸ ماه معوقه، به کار خود ادامه داده اند و در هیات دولت نیز، همواره از منش و شخصیت آنها دفاع کرده ام.
وزیر بهداشت بیان کرد: البته در این میان، برخی دانشگاه ها خوب عمل کردند و از درآمدهای اختصاصی شان دستمزد پرستاران را پرداخت کرده اند. برخی دیگر تاحدودی و برخی دیگر انگار نه انگار که پرستاران هم در مجموعه، حقی دارند و با بهانه هایی همچون اینکه این نیروها شرکتی یا قراردادی هستند، ضعیف کشی می کنند.

آنچه سبب طغیان اجتماعی می شود، احساس بی عدالتی است
نمکی اظهار نمود: چنانچه شرایط اقتصادی کشور با این آهنگ پیش رود، سال ۹۹ سال سخت تری خواهد بود و بنده هم بعنوان مدیر ارشد مجموعه، بگونه ای عمل خواهم کرد که منطبق با جیب مملکت باشد و مطمئنم که مردم چنانچه بی عدالتی مشاهده نکنند، صبوری خواهند کرد. آنچه سبب طغیان اجتماعی می شود، احساس تبعیض و بی عدالتی است.
وزیر بهداشت درمورد جایگاه بهیاران، عنوان کرد: وظیفه وزیربهداشت، تامین نیروی انسانی کنار تخت بیمار و تامین سلامت مردم است و اصراری نیست که این فرد بهیار یا پرستار باشد، این مورد را باید مدیریت کنید. اما این نکته را رعایت کنید که همانطور که پرستاران برای خود خواهان شخصیت و هویت سازمانی مستقل هستند، بهیاران هم همین انتظار را دارند، اما به کارگیری این نیروها برعهده شما است و شورایعالی باید مدلی طراحی کند که این موضوعات را مدیریت کند.

ضرورت طراحی مدلهای ملی در حوزه استاندارد نیروی انسانی
نمکی درمورد استاندارد نیروی انسانی، اظهار داشت: اینکه برخی الگوهایی جهانی برداشته شده و در کشور تعریف می شود، پذیرفتنی نیست، بلکه ما نیازمند مدلهای ملی هستیم. استاندارد نیروی انسانی باید برحسب نوع خدمت، تعریف شود. نیروی انسانی ما متناسب با تخت توزیع شده است و این درست نیست، بلکه باید متناسب با نوع خدمت این اقدام صورت گیرد.
وزیر بهداشت درمورد مجوز نیروی انسانی، بیان کرد: مجوز استخدام ۱۰ هزار نیرو داده شد که قرار بود ۸ تا ۹ هزار نیرو به پرستاران اختصاص پیدا کند، اما این مورد منجر به ایجاد شکاف و بی عدالتی بین نیروهای بهداشتی و درمانی می شد. اما باید این خبر را اعلام کنم که به زودی، مجوز استخدام ۱۰ هزار نیروی دیگر داده خواهد شد که همان ۹ هزار نیروی پرستاری که وعده داده بودیم، محقق خواهد شد.

تصویب تعرفه پرستاری در منزل
نمکی در انتها درمورد پرستاری در منزل، خاطرنشان کرد: بزودی تعرفه پرستاری در منزل مصوب شده و پوشش بیمه ای آن هم محقق خواهد شد.