معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود: انجام نخستین عمل جراحی قلب باز در شاهرود

به گزارش طب اصیل معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود از انجام موفقیت آمیز چهار عمل جراحی قلب باز در بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود آگاهی داد و اظهار داشت: حال بیماران رضایت بخش است.

حسین شیبانی در گفتگو با خبرنگار مهر، بابیان اینکه بخش جراحی قلب بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود فعال گردیده است، اظهار داشت: امکانات لازم برای جراحی قلب از یک سال قبل در این بیمارستان وجود داشت اما به سبب نقصها فعال نبود پس از روزگذشته استارت این بخش خورده است.
وی ضمن بیان اینکه با فعال شدن بخش جراحی قلب باز در بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود عمل هایی نظیر بای پس رگ های قلب و تعویض دریچه در آن انجام می شود، اضافه کرد: از روز گذشته چهار بیمار عمل شده و الان نیز بیمار پنجم در حال پذیرش است.

انجام ۱۵۵۰ آنژیو بر روی بیماران شاهرودی
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بابیان اینکه بخش آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی قلب در تاریخ ۹۷.۱۰.۸ فعال شد، اظهار داشت: در این بازه زمانی یک ساله تابحال یک هزار و ۵۵۰ مورد آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی قلب بر روی بیماران صورت گرفته است.
شیبانی بابیان اینکه حال چهار بیمار عمل شده خوب است، در ادامه اشاره کرد: دو اتاق عمل با تمام امکانات به روز با بهترین برندها کنار هم و آی سی یو جراحی قلب با هشت تحت و به همراه بخش های اداری در این بیمارستان وجود دارد که با شروع به کار بخش جراحی قلب باز، معدود بیمارانی خواهند بود که نیازمند اعزام از شاهرود به سایر مراکز باشند.
وی اضافه کرد: آنژیوگرافی یک نوع عکس برداری از رگ های قلبی و آنژیوپلاستی نیز همان فنر گذاری است و برای بیمارانی عمل جراحی قلب باز صورت می گیرد که رگ های قلبی بیمار با این روش ها باز نشود که باید گفت ورزش، استفاده از رژیم غذایی مناسب و چکاپ سالانه می تواند ریسک ابتلاء به این بیماری را کم کند.

آمار بالای بیماری های قلبی در شاهرود
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در پاسخ به این پرسش که شیوع بیماری های قلبی در این شهرستان چگونه است، اظهار داشت: با توجه به این که بررسی بیولوژی درباب بیماری های قلبی صورت نگرفته است پس نمی توان از آمار، اعداد و درصد به یقین مطلبی عنوان نمود.
شیبانی در ادامه اشاره کرد: اما آمار دیابت در شاهرود به نسبت نرم کشوری بالا گزارش می شود که با توجه به این که دیابت یکی از شاخصهای ایجاد ناراحتی های قلبی است بنظر می رسد احتمالاً باید آمار بیماران قلبی نیز در شاهرود به تناسب بالا باشد.
وی اضافه کرد: باتوجه به تعداد آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی که در این بیمارستان صورت گرفت بنظر می رسد بطور متوسط از یک الی سه عمل جراحی را در روز داشته باشیم که این آمار بالایی برای شاهرود شمرده می شود.

منبع: