پایان رنج بیماران قطع نخاعی و درمان زخم بستر؛ تولید پوست مایع برای درمان زخم های فشاری

به گزارش طب اصیل دانشمند ایرانی دانشگاه بریتیش کلمبیا و همکارانش که با کمک تکنولوژی های پیشرفته موفق به تولید پوست مایع برای درمان زخم های فشاری شده اند، ضمن تبیین این روش درمانی اظهار داشت: آماده انتقال این تکنولوژی به ایران هستم.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، پروفسور عزیز قهاری، فارغ التحصیل دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور کانادا و دارای تخصص سوختگی و زخم های مزمن و بیولوژی پوست است؛ وی حدود ۳۰ سال در زمینه سوختگی تخصص دارد و به تازگی برای درمان بیماری زخم های فشاری، تکنولوژی جدیدی در دست دارد که با استفاده از آن این نوع از زخم ها را درمان می کند؛ زخم های فشاری بیشتر در بین افراد قطع نخاع و کسانی که در بستر هستند، شایع است.
پروفسور عزیز قهاری در گفتگو با ایسنا، درباره مهم ترین زخم های مزمن که مردم جهان به آن مبتلا می شوند و همینطور علت آن، اظهار نمود: بیشترین زخم هایی که مردم جهان به آنها مبتلا هستند و هزینه بسیاری دارد، زخم های مزمن بیماری قندی است؛ به این علت که زمینه این زخم ها بهبود نمی یابند و در خیلی از مواقع درمان هایی که زخم را تسریع می کند، جواب نمی دهد؛ چون که این داروها خیلی پایدار نیستند.
زخمی شایع در دنیا
وی افزود: هرچه نوع دوم بیماری قندی زیاد می شود، به همان نسبت هم زخم های قندی افزایش می یابد و متأسفانه هزینه بسیاری دارد؛ چون که ۱۵ درصد افرادی که زخم قندی دارند، امکان دارد پای آنها قطع شود که قطع این عضو بسیار مشکل زاست.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون مردم همه کشورها با مشکل شیوع زخم های قندی مواجهند، اظهار داشت: مردم اغلب کشورهای جهان رو به چاقی می روند، عروق و عصب این افراد به خوبی کار نمی کند؛ بنابراین بیماری و زخم های قندی را بسیار شاهد می باشیم و متأسفانه خود این بیماران متوجه این مسئله نیستند و به خاطر غذاهای نامناسب بیماری آنان تشدید می شود.
پروفسور قهاری، نوع دوم بیماری قند را در کشورهای غربی و عربی شایع تر دانست و خاطرنشان کرد: در کشورهای عربی بیماری قندی نوع دوم بسیار شایع است و به همان نسبت هم زخم های قندی به خصوص در قسمت کف پا بسیار هستند.
زخم های فشاری چه نوع زخم هایی هستند؟
وی ادامه داد: بعد از زخم های مزمن ناشی از بیماری قند، زخم های فشاری بسیار شایع هستند. زخم های فشاری در بین افراد قطع نخاع و همینطور کسانی که مدت زیادی در بستر هستند، شیوع دارد و علت اصلی آن به سبب شرایط زندگی و بیماری و گرفتاری های مغزی است که هم اکنون بسیار شایع شده و به تدریج در حال افزایش می باشد.
وی با اشاره به اینکه درمان زخم های فشاری بسیار مشکل است، اظهار داشت: خیلی از زخم های فشاری، تونل مانند هستند و چونکه این زخم ها، زخم هایی هستند که نمی توان آنها را مسدود کرد یا پوستی که سلول نداشته باشد را در این قسمت قرار داد.
این متخصص و پژوهشگر اظهار نمود: زخم های فشاری همچون زخم های مهم و هزینه بردار است؛ بعنوان مثال درمان یکی از زخم ها حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دلار هزینه دارد و امکان دارد دوره درمان کامل ۵ تا ۶ سال به طول انجامد.
وی اشاره کرد: بعضی از زخم های فشاری درجه یک یا دو هستند و اگر بموقع به آنها رسیدگی شود به درجه سوم و چهارم نمی رسد و درمان راحت تر و هزینه آن کمتر خواهد بود.
ایشان سپس درباره تکنولوژی و راه درمان زخم های فشاری که مبدع آن است، اظهار داشت: ما متوجه شدیم برخی افراد مبتلا به زخم های فشاری برای درمان جراحی می کنند و معمولا قسمتی از پوست یا عضله خویش را در قسمت زخم، قرار می دهند، ولی متأسفانه بهبود نمی یابند و زخم دیگری به نام “زخم جراحی” ایجاد می شود که عمق آنها بسیار زیاد است و حتی تونل دارد.
تکنولوژی جدید برای درمان زخم های فشاری
وی افزود: ما راهی برای درمان زخم های فشاری یافتیم و با توجه به این که نمی توان پوست بیولوژیکی در تونل زخم ها تزریق کرد، تصمیم گرفتیم پوست مایع بسازیم که با تکنولوژی های پیشرفته موفق به ساخت پوست مایع شدیم؛ به شکلی که در درجه حرارت پایین به صورت مایع است، ولی به محض اینکه در زخم تزریق می نماییم، زخم از آخر آرام آرام بسته می شود و این بیمار وقتی پس از یک هفته رجوع می کند، این مایع جذب شده که باردیگر این زخم را با مایع پر می نماییم. ۶ تا ۷ بار که رجوع کند و مایع را هر بار تزریق نماییم، سلول های پوستی این زخم را پر می کنند و زخم بسته می شود.
بیماران قطع نخاعی به زندگی باز می گردند
پروفسور قهاری در پاسخ به اینکه تابحال این تکنولوژی زخم های فشاری بیماران را درمان کرده است؟ اظهار داشت: از این فنآوری برای درمان زخم های فشاری برخی از بیماران، مخصوصاً کسانی که قطع نخاع هستند، استفاده کردیم؛ درصد بالایی از این افراد در طول عمرشان یک تا دو مرتبه مبتلا به این زخم های فشاری می شوند که برای بیمار بسیار دردسر ساز است؛ چون که این بیمار نمی تواند در جامعه حضور فعال داشته باشد و به شغلی بپردازد و مجبور است به پرستاران و پزشکان وابسته باشد تا به صورت مرتب پانسمان این بیمار تعویض شود؛ این مراقبت ها هزینه های بسیاری را به بیمار تحمیل می کند که این هزینه بالغ بر ۱۰۰ هزار دلار در سال است.
وی ادامه داد: با تکنولوژی ای که ما ابداع کردیم، بیماری زخم های فشاری کنترل می شود و وضعیت بیمار وخیم تر نمی شود؛ بنابراین حدود ۱۲۰ هزار دلار در هزینه درمان ها صرفه جویی می شود. مضاف بر اینکه بیمار به زندگی و خانواده بر می گردد و می تواند کارآیی داشته باشد.
وی اظهار داشت: تا سال ۲۰۳۵ یعنی ۱۵ سال دیگر امتیاز این تکنولوژی در اختیار ماست و می توانیم آنرا تولید نماییم و به کشورهای دیگر هم انتقال دهیم. دانشگاه بریتیش کلمبیا ۵۰ درصد و مخترعین هم ۵۰ درصد امتیاز را در اختیار دارند.
حاضرم این تکنولوژی را به ایران منتقل کنم
وی در مورد اینکه آیا برنامه ای برای انتقال این تکنولوژی به ایران دارد، اظهار نمود: من به دنبال این هستم که مرکزی را پیدا کنم که این کار را انجام دهد. برای انتقال این تکنولوژی به ایران احتیاج به افراد متخصص است. به لحاظ اخلاقی حتما باید از دانشگاه، مرکز مربوطه و حتی وزارت بهداشت اجازه بگیریم و در صورت تأیید این اقدام را انجام دهیم. می توان مواد لازم برای درمان زخم های فشاری را به صورت پودر به ایران آورد و با آب مقطر به مایع تبدیل کرد و به زخم تزریق کرد.
وی پیشگیری برای مبتلا نشدن به زخم های مزمن را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: در کشورهای مختلف مانند اروپا و کانادا، پرستاران دو تا سه روز یک مرتبه، بدن افرادی که سن بالایی دارند و به خصوص کسانی که به بیماری قندی مبتلا هستند را چک می کنند و اگر زخم کوچکی بود، بلافاصله در جهت درمان آن اقدام می کنند، ولی اگر برای درمان این زخم ها اقدام نکنند به زخم بزرگ تر تبدیل و زخم سخت تر می شود.
لزوم توجه ویژه به سالمندان و مراقبت از آنها
وی اظهار داشت: من متوجه شدم که در ایران خانه سالمندان زیاد است که یکی از کارهای آن باید چک کردن بیماران به صورت مرتب باشد؛ افرادی که بیماری قندی دارند یا کسانی که زمینه و سابقه بیماری قندی و زخم در خانواده دارند، شناسایی شوند و در گروه به خصوصی تحت مراقبت قرار گیرند. صدا و سیما باید دراین زمینه ها بسیار فعال باشد و با افرادی که چنین مشکلاتی دارند، گفت وگویی داشته باشند. ما هر وقت برنامه ای داریم، بیمارانی که قطع نخاع هستند، از مشکلات خود می گویند. بیماران قندی که عضوی از بدن خویش را از دست دادند هم در خلال جلسه ای مشکلات زندگی خویش را بیان می کنند؛ نتیجه این گفت وگوها و جلسات این است که همگی دریابیم اگر این افراد درمان شوند، چقدر برای جامعه و خانواده مفید خواهند بود.
ورزش کنید، غذاهای مناسب بخورید، کارکرد بدن خویش را کنترل کنید
پروفسور قهاری خاطرنشان کرد: به سایر افراد سفارش می کنم که ورزش کنند و غذاهای نامناسب نخورند و کسانی که در خانواده های خود زمینه بیماری قندی دارند، بسیار از خود مراقبت کنند و مدام کارکرد بدن خویش را کنترل کنند. از جانب دیگر زیرساخت ها باید برای کسانی که قطع نخاع هستند، مناسب شود؛ جاده ها ایمن شوند، رانندگی ها با احتیاط بیشتری باشد، دولت در کمک رسانی به این دسته از بیماران فعال تر باشد، مردم همراه و همیار این بیماران باشند. توجه داشته باشیم که وقتی یک فردی در خانواده به چنین بیماری ای مبتلا می شود، همه خانواده درگیر این شخص خواهند شد و تنها راه، پیشگیری و آموزش دادن است.