گمانه زنی ها بر سرمنشا ویروس مرموز چینی خفاش و گرگ متهمان ردیف اول

به گزارش طب اصیل مقامات سازمان جهانی بهداشت (WHO) در کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته (پنج شنبه) اعلام نمودند که برای اعلام خطر شیوع کروناویروسِ چینی بعنوان یک فوریت بین المللی هنوز ˮبسیار زودˮ است.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، این تصمیم در حالی گرفته شده که این ویروس مشابه سارس با علایم شبه ذات الریه که اخیرا شیوع یافته و هم چنان در حال گسترش است و تابحال هم منجر به کشته شدن ۲۵ نفر و ابتلای بیشتر از ۸۰۰ نفر در سطح جهانی شده است، یک نگرانی بین المللی در عرصه بهداشت عمومی به حساب می آید.
با این حال مقامات سازمان جهانی بهداشت می گویند: با عنایت به محدودیت گسترش جهانی ویروس و محدود شدن مرگ و میرها به چین، حالا زمان آن نیست که شیوع این ویروس را یک فوریت بین المللی خواند اما در صورتیکه شیوع آن هم چنان ادامه یابد، می توان وضعیت را اورژانسی اعلام نمود.
این تصمیم سازمان جهانی بهداشت کمی بعد از آن گرفته شد که دولت چین از قرنطینه کردن شهر ۱۱ میلیون نفری “ووهان” اطلاع داد که مرکز شیوع این ویروس جدید بوده است.
مقامات سازمان جهانی بهداشت با بیان این که اقدامات چین برای کنترل شیوع این ویروس معروف به ۲۰۱۹nCoV و مقابله با آن تابحال کافی بوده، اعلام نموده اند که برای تشکیل مجدد کمیته اضطراری، در صورت تغییر شرایط و تداوم شیوع آماده اند.
با این حال همین سازمان اعلام نموده که بعید است ویروس ۲۰۱۹nCoV به کشورهایی که حالا در آن مشاهده شده، محدود شود و جامعه جهانی باید برای تکامل احتمالی این بیماری همه گیر هم آماده باشد.
مرکز جلوگیری از امراض آمریکا هم بالاترین اخطار سفر خویش را صادر کرده است اما وزارت امور خارجه این کشور به آمریکایی هایی که قصد سفر به چین را دارند سفارش کرده که با احتیاط بیشتری به آنجا سفر کنند.
مقامات بهداشتی آمریکا بعد از تأیید نخستین مورد مشاهده شده از این ویروس در روز سه شنبه در واشینگتن که از شهر ووهان به آمریکا بازگشته بود، غربالگری مسافران ورودی از چین را در فرودگاه بین المللی جان اف کندی در نیویورک، فرودگاه بین المللی سان فرانسیسکو و فرودگاه بین المللی لس آنجلس آغاز کردند و الان غربالگری در دو فرودگاه دیگر هارتسفیلد-جکسون آتلانتای بین المللی و شیکاگو اوهار هم صورت می گیرد.

مردی که از شهر ووهان به آمریکا آمده و مورد غربالگری ویروس جدید قرار گرفته بود، هیچ علایم ظاهریِ مبتلا شدن به این ویروس را نداشته اما هم اکنون در بیمارستانی در خارج از سیاتل قرنطینه شده است.
در همین حال در چین مقامات با هدف پیشگیری از شیوع بیشتر این ویروس به سرعت در حال انجام اقدامات بی سابقه ای هستند.
روز گذشته (پنج شنبه) مقامات این کشور اعلام نمودند که برنامه سفر هواپیماها، قطارها و اتوبوس هایی که ووهان را ترک می کنند لغو شده است. هم چنین مسیرهای منتهی به این شهر هم مسدود شده است. علاوه بر این کلیه حمل و نقل عمومی در داخل شهر همچون اتوبوس، مترو و قایق ها به صورت موقت متوقف خواهد شد.
چین در عین حال چندین جاذبه گردشگری و اماکن فرهنگی همچون شهر ممنوعه پکن را که سال قبل ۱۹ میلیون بازدیدکننده داشته، تعطیل کرده است. مقامات شهری هم چنین رویدادهای سال نو قمری را در پایتخت کشور و نمایشگاه های معابد را لغو کردند.

گمانه زنی ها بر سر منشا ویروس مرموز چینی؛ مار، توله گرگ یا سوپ خفاش
برخی کارشناسان اعتقاد دارند که کروناویروس ووهان از حیوانات وحشی که به صورت غیرقانونی در بازار غذاهای غیرمتعارف مورد معامله قرار گرفته اند منشا گرفته و متخصصان می گویند این ویروس از مارها یا توله های گرگ به انسان منتقل شده است.
نشریه “استاندارد مدیا”ی انگلیس هم اینطور نوشت که بر مبنای مقاله ای که در بولتن “علوم چین” انتشار یافته است، کارشناسان اعتقاد دارند که خفاش های میوه می توانند میزبان این ویروس باشند و با عنایت به رواج سوپ خفاش در شهر ووهان چین، این ویروس امکان دارد از این طریق به انسان ها منتقل شده باشد.
این در حالی است که گفته می شود باآنکه امکان دارد میزبان اصلی این ویروس خفاش ها باشند اما احیانا یک رابط ناشناخته میان خفاش ها و انسان ها برای انتقال این ویروس وجود دارد.
بیشتر موارد مبتلا شدن به این ویروس در چین بوده است اما مشاهده بیمارانی هم در ژاپن، عربستان سعودی، سنگاپور، کره جنوبی، تایوان، تایلند، ویتنام و ایالات متحده تایید شده است. از میان ۲۵ نفری که به علت مبتلا شدن به این ویروس جان خویش را از دست داده اند، حدودا همگی سالمند بوده و بیماری های مرتبطِ قلبی و تنفسی داشته اند. هم چنین ۲۰ نفر از پرسنل پزشکی هم در چین به این ویروس مبتلا شده اند.
مرکز جهانی تجزیه و تحلیل بیماری های عفونی هم اعلام نموده است: تعداد تخمینی افراد آلوده به کروناویروس در ووهان حدود ۴۰۰۰ نفر بوده که دامنه آن بین ۱۰۰۰ تا ۹۷۰۰ نفر است.
طبق اعلام متخصصان، علایم این ویروس جدید امکان دارد پس از دو روز یا تا ۱۴ روز بعد از مواجهه با آن در فرد ظاهر شود.
بنا بر گزارش روزنامه دیلی میل، هیچ درمانی برای پیشگیری از مبتلا شدن به این ویروس یا واکسن جدید وجود ندارد و انستیتوی ملی بهداشت آمریکا می گوید تحقیقات برای تهیه واکسن آن در مراحل اولیه است.