رئیس اداره دندانپزشکی وزارت بهداشت خبر داد؛ عرضه خدمات دندانپزشکی به بیماران خاص در ۷۷ مرکز دانشگاهی

به گزارش طب اصیل رئیس اداره دندانپزشکی معاونت درمان وزارت بهداشت، اظهار داشت: هم اکنون ۲۳۰ بیمارستان در سراسر کشور دارای بخش دندانپزشکی است.
به گزارش طب اصیل به نقل از مهر، قاسم صادقی، روز پنج شنبه در مراسم نخستین سمپوزیوم دندانپزشکی بیمارستان که در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم، توجه به نیازهای درمانی مردم در حوزه بیماری های سیستمیک است که برخی از آنها لازم است در یک بخش بیمارستانی مرتفع شود. وی ادامه داد: جدا افتادن رشته دندانپزشکی از رشته پزشکی و ایزوله شدن دانشکده های دندانپزشکی تنها بعنوان مرکزی آموزشی و نه آموزشی درمانی، کیفیت آموزش را تحت تاثیر قرار داده است و همکاران جوان ما از رشته دندانپزشک این تصور را دارند که فقط در مطب های خود باید کارهای زیبایی و معمولی را انجام دهند و اگر بیماران با نیازهای سیستمیک و خاص به مطب مراجع کنند به مراکز دانشگاهی ارجاع داده خواهند شد و این نقطه آغاز سرگردانی بیماران است.

صادقی اظهار داشت: برنامه راه اندازی مراکز دندانپزشکی ویژه بیماران خاص و صعب العلاج در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور بنا بر وظیفه حاکمیتی وزارت بهداشت در سال ۹۷-۹۸ تدوین و ابلاغ گردید. بر اساس این آیین نامه دانشگاه ها موظف به عرضه خدمات دندانپزشکی تحت بیهوشی به بیماران خاص و صعب العلاج در یک مرکز شدند.

رئیس اداره دندانپزشکی معاونت درمان وزارت بهداست افزود: هم اکنون ۷۷ مرکز در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور آمادگی پذیرش بیماران خاص و صعب العلاج در حوزه دندانپزشکی را دارند.

وی در مورد آیین نامه بیمارستان های دندانپزشکی هم اضافه کرد: مطالعات تطبیقی تأسیس بیمارستان های دندانپزشکی با همکاری تیم تحقیقاتی دانشگاه بقیه الله صورت گرفت و این آیین نامه پس از یک سال و تیم مطالعه، بررسی و کار کارشناسی با تلاش همکاران تدوین و با امضای وزیر بهداشت در شهریور ۹۸ ابلاغ گردید و هم اکنون امکان تأسیس بیمارستان دندانپزشکی در کشور مهیا شده است.

صادقی اضافه کرد: تأسیس نخستین بیمارستان دولتی دندانپزشکی به دانشگاه علوم پزشکی تبریز واگذار و نخستین مجوز تأسیس بیمارستان خصوصی در آذر ماه برای مرکزی تهران صادر شد.

وی بیان نمود: تبدیل وضعیت دانشکده های دندانپزشکی از آموزشی به آموزشی درمانی با همکاری دبیرخانه شورای تخصصی دندانپزشکی که تابحال از ۴۲ دانشکده برای ۱۴ دانشکده مجوز صادر گردیده است.

صادقی خاطرنشان کرد: دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران بعنوان مرکز آموزشی درمانی برای نخستین بار بخش های درمانی خویش را در تعطیلات آلودگی هوا به صورت آماده باش قرار داده و خدمات مورد نیاز مردم را عرضه می داد.

وی تصریح کرد: هم اکنون مجموعاً ۲۳۰ بیمارستان دارای بخش دندانپزشکی هستند که ۴۴ بیمارستان در بخش خصوصی، ۱۱۲ بیمارستان در بخش دولتی، ۵۷ مورد در بخش غیر دولتی، ۱۴ مرکز خیریه و چند مورد در سایر مرکز درمانی کشور دارای بخش دندانپزشکی هستند.

رئیس اداره دندانپزشکی وزارت بهداشت، اظهار داشت: با همکاری معاونت آموزشی و مرکز ملی مهارت آموزی دوره مهارتهای دندانپزشکی تحت بیهوشی برای همکاران تدوین و اجرا شد. خوشبختانه دندانپزشکان عمومی هم در کنار متخصصین در این دوره آموزشی شرکت می کنند تا با بهره گیری از ظرفیت و پتانسیل موجود کمبود نیرو مرتفع گردد و امکان دسترسی به خدمات مورد احتیاج به مردم ارائه نمود.