مشاور معاون بهداشت خبر داد عرضه خدمت به ۲۴۷ زن آبستن در اردبیل

به گزارش طب اصیل مشاور معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایای وزارت بهداشت به تشریح اقدامات این وزارتخانه برای مقابله با بحران برف در اردبیل پرداخت و از عرضه خدمات به ۲۴۷ زن آبستن ساکن در این استان اطلاع داد.

دکتر محمد اسماعیل مطلق در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینکه بارش برف سنگین در شهرستان خلخال زندگی ۸۰ هزار نفر تحت تأثیر قرار داد، اظهار داشت: بارش برف شدید و کولاک سبب مسدود شدن راه های مواصلاتی برخی روستاها با شهر و قطع شدن آب، برق و تلفن برخی مشترکان شد همینطور ۱۲ مرکز عرضه دهنده خدمات بهداشتی و ۵۵ خانه بهداشت در واقعه اخیر درگیر بحران شدند.

وی در ادامه به خدمت رسانی مراکز بهداشتی درمانی اشاره و اظهارکرد: از ۴۸۵ زن آبستن ساکن در منطقه از ۲۱۰ مادر آبستن پرخطر مراقبت به عمل آمد که از این تعداد هیچ یک زایمان نکردند و مادر و جنین هر دو در سلامت کامل به سر می برند همینطور با تاکید بر خدمت رسانی به سایر گروه های صدمه پذیر خدمات سلامت به ۱۳ هزار و ۱۴۵ سالمند، ۵۳۷۹ کودک زیر ۵ سال و ۶۷ نوزاد به صورت ویژه ارائه شد.

مشاور معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایای وزارت بهداشت درباره سایر خدمات عرضه شده اظهار داشت: مراقبت از ۳۱۰ نفر مبتلا به فشار خون بالا، ۱۹۸ بیمار دیابتیک، مراقبت و پیگیری چهاربیمار مسلول ساکن در منطقه، مراقبت از ۱۲ مورد بیمار شبه آنفلوآنزا و یک مورد عفونت شدید تنفسی، ۳۲۱ کلرسنجی آب آشامیدنی، ۸۵ مورد نمونه برداری میکروبی آب آشامیدنی، توزیع ۱۰۰۰ بسته آب بهداشتی، بازدید از ۶۲ مکان تهیه و توزیع غذا، اعزام یک فروند بالگرد جمعیت هلال احمر از استان زنجان به خلخال، امداد رسانی هوایی برای تأمین نان وذوقه هشت روستای در محاصره برف و… از اهم اقدامات صورت گرفته در شهرستان خلخال است.

وی این را هم اظهار داشت که بارش برف و کولاک در شهرستان «خلخال» بالغ بر ۱۷ میلیارد ریال به تاسیسات آبرسانی این شهرستان خسارت وارد کرده است.

مطلق با اشاره به این که بارش شدید برف در شهرستان «نمین» از دیگر توابع استان اردبیل هم مشکلاتی را برای مردم به همراه داشته است، خاطرنشان کرد: در این منطقه هم زندگی ۵۹هزار و ۵۷۹ نفر تحت تأثیر بارش برف قرار گرفتند که از این تعداد ۶۴۰ زن باردار، ۳۶ نوزاد، ۴۷۰۱ کودک زیر ۵ سال، ۷۳۳۲ سالمند، ۳۴۶۳ بیمار فشار خون، ۱۵۱۵ نفر بیمار دیابتی، چهار بیمار مسلول، ۵۰۸ بیمار اعصاب و روان و ۱۵۶ بیمار مبتلا به صرع شناسایی شدند.

وی با تاکید بر اهمیت امدادرسانی به زنان آبستن شهرستان «نمین» استان اردبیل اظهار داشت: اعزام با فوریت سه زن آبستن به صورت سقط ناقص، خونریزی و شروع دردهای زایمانی، اعزام هوایی دو مادر به مراکز درمانی، زایمان پنج مادر و در مجموع عرضه سایر خدمات به ۳۷ زن آبستن در بحران برف اخیر انجام شد.

مشاور معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایای وزارت بهداشت در تشریح دیگر اقدامات صورت گرفته در شهرستان «نمین» اظهارکرد: پنج مورد واکسیناسیون کودکان، مدیریت یک مورد طغیان بیماری های منتقله از آب و غذا، ۱۸۰ مورد کلرسنجی آب، برگزاری گشت های مشترک با سازمان دامپزشکی و… همچون خدمات عرضه شده در این شهرستان بود.