درخواست پویش مردمی قرنطینه اختیاری حداکثری برای همراهی مردم: همراه شو هموطن، کین درد مشترک هیچگاه جدا جدا درمان نمی گردد

به گزارش طب اصیل تیم علمی داوطلبانه پویش مردمی ˮقرنطینه اختیاری حداکثریˮ که از هفته گذشته با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با هدف کاهش شدت همه گیری بیماری کرونا در کشور از راه قطع چرخه بیماری و کاهش موارد ابتلای جدید شروع به کار کرده و اعتقاد دارد انجام قرنطینه اختیاری حداکثری یکی از هزینه اثربخش ترین راهکارهای موجود برای شکستن زنجیره انتقال و کاهش همه گیری است، این دفعه با انتشار اطلاعیه ای از هموطنان، مراجع دینی، مدیران نظام سلامت، نویسندگان و شعرا، هنرمندان، ورزشکاران، اساتید و فرهنگیان، استانداران، فرمانداران و دهیاران خواهان همراهی شده است.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، در بیانیه پویش مردمی “قرنطینه اختیاری حداکثری” آمده است: “اینک زمانه ای است که همه ما و شما باید وارد میدان عمل شویم، فردا دیر است و جبران مافات سخت و ناممکن.”
ما معتقدیم:
۱- اگر خویش را روشنفکر و دارای فرهنگ ۲۵۰۰ ساله می داانیم، آمار افزایش سریع همه گیری باید ما را قانع کند که از هرگونه تردد و تجمع غیرضرور جلوگیری نماییم. ما در پیشگاه علم و وجدان خود پاسخگوی عواقب سهل انگاری خود در به خطر انداختن جان دیگران خواهیم بود. نمی گردد همزمان تظاهر به علم و فرهنگ کرد، ولی عملا غیرعلمی و غیرمتعهدانه اقدامات جاهلانه انجام داد.
۲- اگر خویش را خداباور و متدین می دانیم، این را هم می دانیم که هیچ یک از ادیان الهی همچون اسلام اجازه صدمه به خود و دیگران را به ما نمی دهد و در روز معادی که به آن باور داریم، باید پاسخ گوی سهل انگاری کشنده خود باشیم. اسلامی که نماز زیر دیوار شکسته را به خاطر احتمال صدمه به سلامتی جایز نمی داند، چطور امکان دارد سفر، تجمع تفریحی و یا زیارتی را که به فراگیری این بیماری کشنده کمک می نماید، جایز بداند.
به نظر می رسد اقدامات همزمان زیر از جانب بخش های کلیدی و افراد صاحب نفوذ زیر کمک شایانی به بهبود شرایط می کند:
مردم و خانواده ها همدیگر را تشویق و قانع کنند تا اطلاع ثانوی از تردد غیرضرور و تجمع و سرپیچی از دستورات بهداشتی وزارت بهداشت اجتناب کنند و خود هم چنان کنند.
مراجع و رهبران دینی اسلامی، زرتشتی، مسیحی و کلیمی کشور از پیروان و مقلدان خود بخواهند از تردد غیر ضرور، تجمع و سرپیچی از دستورات بهداشتی اثبات شده وزارت بهداشت اجتناب کنند و حتی درصورت صلاحدید فتوی بدهند که تردد غیر ضرور و عدم تبعیت از دستورات بهداشتی حرام است.
رؤسای دانشگاهای علوم پزشکی استان ها صراحتا، با نشان دادن نمودار افزایش همه گیری، مکرر در رسانه ها از مردم بخواهند و مهم تر آنها را قانع کنند که از هرگونه تردد غیرضرور و تجمع اجتناب کنند.
همچنین هنرمندان و سلبریتی ها، ورزشکاران، قهرمانان و هنرمندان مکرر در رسانه ها از مردم بخواهند از هرگونه تردد غیر ضرور و تجمع اجتناب کنند و خود هم چنین کنند و از توانمندی خود برای تولید فیلم، عکس و کلیپ هایی موثر برای قانع کردن و تشویق مردم برای خودداری از تجمع غیرضروری و تجمع استفاده کنند تا در رسانه ها و شبکه های مجازی بازنشر داده شود.
معلمین با تهیه فایل های صوتی و تصویری از دانش آموزان خود بخواهند و آنها را قانع و تشویق کنند که از تردد غیر ضرور و تجمع اجتناب کنند و خود و خانواده خود هم چنین کنند.
استانداران، فرمانداران، دهیاران ضمن تشویق و قانع کردن مردم برای اجتناب از تردد غیر ضرور و تجمعات به مناسبت های مختلف، تدابیری بیندیشند تا این تجمعات به خصوص در روزهای پیش رو انجام نشود و حمایت های لازم از کسبه ای که چشم امیدشان به بازار آخر سال و نوروزی است، بعمل آید. در این صورت این اصناف قادر خواهند بود همراهی لازم با ضرورت عدم تجمع و قرنطینه خانگی را داشته باشند.
مالکین، مغازه داران، بنکداران، کارفرمایان، صاحبان مشاغل و کارگاه ها ضمن مهربانی با مستاجران، کارکنان، کارگران و خریداران، کمک کنید تا آنها هم بتوانند از تردد غیر ضرور و تجمع، اجتناب کنند. همینطور انتظار می رود حمایت های لازم را از آنها بعمل آورید تا بدون دغدغه نان و اجاره و بیکاری و تعدیل؛ همراهی لازم با عدم تجمع و قرنطینه خانگی را داشته باشند.
و در نهایت رسانه ها و خبرنگاران تشویق و قانع کردن مردم برای اجتناب از تردد غیرضرور و تجمع را اولویت شماره یک خود قرار دهند.
در آخر این بیانیه آمده است: “ما همه در موفقیت و یا شکست کرونا مسئولیم و نقش داریم، ازاین رو همراه شو عزیز، کین درد مشترک هیچگاه جدا جدا درمان نمی شود”.