یافته محققان کانادایی؛ داروی ضدویروسی روند بهبود بیماری کووید ۱۹ را تسریع می کند

طب اصیل: تحقیق برای نخستین بار نشان میدهد داروی interferon-alpha2b) IFN-α) سبب بهبود پاکسازی ویروس و کاهش میزان نشانگرهای التهابی در بیماران مبتلا به کووید۱۹ می شود.

به گزارش طب اصیل به نقل از مهر، تیمی از پژوهشگران بین المللی به سرپرستی مؤسسه تحقیقاتی بیمارستان عمومی تورنتو کانادا دریافتند داروی ضدویروسی interferon-alpha۲b می تواند به تسریع بهبود روند بهبود در بیماران کووید ۱۹ کمک نماید.
تیم تحقیق دریافت درمان با این دارو به شکل قابل توجهی سبب کاهش طول مدت حضور ویروس قابل ردیابی در دستگاه تنفسی فوقانی به طورمتوسط حدود ۷ روز شد.
همچنین میزان دو پروتئین التهابی یافت شده در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ موسوم به interleukin(IL)-۶ و CRP (پروتئین واکنشی C) در خون کم شد.
دکتر «النور فیش» سرپرست تیم تحقیق، در این زمینه می گوید: من معتقدم بجای توسعه یک درمان ضدویروسی برای هر ویروس جدید، ما باید از درمان IFN-α برای درمان بیماری کووید ۱۹ استفاده نمائیم چونکه فواید درمانی این دارو در زمان شیوع بیماری سارس در سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ هم تأیید شد.»
داروهای interferon گروهی از پروتئین های سیگنال دهنده آزادشده توسط بدن انسان در واکنش به تمامی ویروس ها هستند. بگفته دکتر فیش، آنها خط مقدم دفاع محسوب می شوند.
آنها مراحل مختلف چرخه زندگی ویروس را هدف قرار می دهند و مانع از تکثیرشان می شوند. آنها همین طور با فعال سازی سلول های مختلف ایمنی در پاکسازی عفونت سبب تقویت واکنش ایمنی می شوند. با این وجود برخی ویروس ها می توانند این مکانیسم دفاعی طبیعی را متوقف نمایند.
به گفته فیش، امکان دفع توقف مکانیسم دفاعی وجود دارد. اگر ویروس مانع از تولید interferon شود، درمان با interferon می تواند این وضعیت را تعدیل و خنثی نماید.

منبع: