درخواست حق شناس برای ارائه آمار تفکیکی مبتلایان به کووید ۱۹

به گزارش طب اصیل رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران اعلام نمود: آمار تفکیکی و استانی مبتلایان به کووید ۱۹ توسط وزارت بهداشت ارائه شود.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، محمدجواد حق شناس در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران خطاب به محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران اظهار داشت: توقف اعلام آمار تفکیکی مبتلایان و جانباختگان ناشی از کرونا باتوجه به شرایط جمعیتی و سطح شیوع بیماری در پایتخت، به یکی از دغدغه های اصلی اعضای شورای شهر تهران تبدیل گشته و این خواسته قانونی بدون ارائه هیچ دلیل و توضیحی به اجرا درنیامده است.
وی ادامه داد: بدین سبب در امتداد عمل به وظایف قانونی شورا درخواست می نماییم دستور فرمایید مراتب ذیل به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام گردد.
وی افزود: به استناد اصول ششم، هفتم و یکصدم قانون اساسی و قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران در باب وظایف و اختیارات کلی و نیز سوگند اعضای شورا بعنوان نمایندگان منتخب مردم با توجه به تصمیم مسئولان امر در عدم ارائه آمار مربوط به مبتلایان کووید ۱۹ به صورت استانی، تصمیم یاد شده خصوصاً برای شهر تهران با خاصیت های منحصر به فرد آن در کشور و بنا به نظر مدیران مربوطه استانی و متخصصان این حوزه، آثار زیان باری در شیوع بیماری داشته و موجب کاهش اثربخشی سفارش های مسئولان درمان کشور جهت رعایت فاصله گذاری اجتماعی توسط مردم شده است.
وی تاکید کرد: ادامه این روند نتیجه ای جز کم توجهی بیشتر شهروندان به سفارش های پزشکی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی به همراه ندارد. همین طور با تاکید بر حق دسترسی شهروندان به اطلاعاتی که زندگی، حقوق و منافع آنها را تحت تأثیر قرار می دهد که بعنوان یک حق شهروندی در اسناد بالادستی از قبیل منشور حقوق شهروندی مورد تاکید قرار گرفته، خواهشمندم نسبت به انتشار آمار مبتلایان و قربانیان کروناویروس به شکل سابق و به صورت تفکیک شده در استانها و کلان شهرها اقدام گردد.
حق شناس تاکید کرد: این اقدام علاوه بر آثار مثبت در شیوه آمادگی و مقابله با بیماری و حفظ سلامت جان مردم، از لحاظ لزوم و اهمیت رعایت موازین قانونی کشور و نیز پرهیز از مواجهه با هر گونه پیگرد قضایی و حقوقی احتمالی که حق قانونی هر شهروند ایرانی است، حائز اهمیت خواهد بود و امید است با رعایت قانون و اصول شفاف در مدیریت بحران اخیر مردم آگاه تر، مدیران پاسخگوتر و مبارزه با این اپیدمی کارآمدتر گردد و از این رهگذر خطر ابتلا، کاسته و سلامت و جان مردم کمتر لطمه ببیند.

منبع: