لزوم تولید واکسن برای جلوگیری از انتقال کروناویروس

به گزارش طب اصیل یک متخصص برجسته انگلیسی اظهار داشت: حالا تولید واکسن بمنظور جلوگیری از انتقال بیماری کووید باید در اولویت قرار گیرد.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، “سر جان بل”، متخصص برجسته انگلیسی اظهار داشت: این پرسش مطرح است که واکسن های فعلی کووید-۱۹ که تا حد زیادی در جلوگیری از مرگ و میرهای جمعی موفق عمل کرده اند تا چه مدت باید مورد استفاده قرار بگیرند و الان متخصصان باید روی ساخت واکسنی تمرکز کنند که انتقال ویروس را متوقف نماید.
موفقیت چشم گیر واکسن های کووید در خیلی از کشورها حتی کشورهایی که درگیر سویه اُمیکرون بوده اند منجر به کاهش شدید مرگ و میر و مبتلاشدن به نوع شدید بیماری شده است.
سر جان بل، استاد دانشگاه آکسفورد و یکی از اعضای سابق کارگروه واکسن انگلیس که روی واکسن آکسفورد/آسترازنکا کار کرده است، اظهار نمود: ما به یک واکسن جدید برای توقف انتقال ویروس نیاز داریم و ایده های جالب زیادی وجود دارد.
وی ادامه داد: دیگر شاهد مرگ و میرهای گسترده ناشی از این بیماری که آمار آن بسیار وحشتناک بود، نیستیم. با این وجود، شیوع کروناویروس همچنان یک چالش است برای اینکه منجر به بستری شدن افراد لطمه پذیر در بیمارستان می شود، خیلی از افراد را از زندگی روزمره باز می دارد و برخی از افراد را با مشکلات جسمی طولانی مدت مواجه می کند.
متخصصان امیدوارند با اسپری های بینی که هدف آن ایجاد مصونیت در بینی و گلو است از عوارض این بیماری کاسته شود و به تزریق واکسن نیازی نباشد. بیش از دوازده آزمایش در حال انجام می باشد.
به گزارش روزنامه گاردین، وی اظهار داشت: این پرسش مطرح است که آیا هر یک از واکسن های فعلی، آینده بلند مدتی دارند یا خیر. هیچ یک از آنها در متوقف کردن انتقال بیماری خیلی خوب عمل نکردند و به مرور زمان و با بروز سویه های جدید در پیش گیری از بیمار شدن افراد عملکرد آنها ضعیفتر شده است. بدین سبب چند انتخاب داریم. می توان هر بار که سویه ای ظاهر شد واکسن جدیدی ساخت و ممکنست از واکسن اولیه عملکرد ضعیفتری داشته باشد. احیانا می توان از واکسن های موجود برای تقویت سیستم ایمنی افراد مسن در فاصله های زمانی مناسب استفاده و از مرگ آنها جلوگیری کرد.

منبع: