۴۰ درصد موالید خراسان جنوبی با عمل سزارین انجام شد

طب اصیل: سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: سال قبل ۱۵ هزار و ۳۰۳ تولد در استان خراسان جنوبی ثبت گردید که بر طبق گزارش ها ۴۰ درصد موالید با عمل سزارین بوده و اهمیت مراقبت های دوران حاملگی را دوچندان می کند.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایرنا علی اکبر اسماعیلی روز سه شنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی ماما و تجلیل از ماماهای نمونه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اضافه کرد: ارائه خدمات سلامت مادر و نوزاد، دستیابی به کاهش مرگ و میر مادر و نوزاد و کاهش عوارض جسمی باید از با اهمیت ترین اهداف جامعه مامایی در سطوح مختلف آموزشی، بهداشتی و درمانی باشد.
وی اظهار داشت: با توجه به این که تولد سالم منوط به مراقبت سالم می باشد مکلفیم در امتداد تامین، حفظ و ارتقای سلامت مادر و نوزاد با کاهش پنج درصد از میزان زایمان غیرطبیعی در سال به نرخ استاندارد جهانی برسیم که نیازمند همت ماما در مراقبت از دوران حاملگی است.
سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: باتوجه به اهمیت زایمان طبیعی در برنامه سند ششم توسعه برای خراسان جنوبی دستیابی به شاخص ۶۰ درصدی زایمان طبیعی مشخص شده است.
وی بیان کرد: برای رسیدن به این مهم در سال قبل با برگزاری کلاس های رایگان آمادگی برای زایمان سه هزار مادر بصورت مجازی و حضوری آموزش های لازم را فرا گرفتند و برای جلوگیری از القای هرگونه ترس نسبت به حاملگی امکان حضور مامای همراه و خصوصی و همراه غیرآموزش دیده هنگام زایمان برقرار شد.
اسماعیلی اضافه کرد: گسترش استفاده از روش های کاهش درد دارویی و غیردارویی و تکریم مادر حامله از مهترین اقداماتی بوده که برای ترویج زایمان طبیعی در استان صورت گرفته است.
وی با اعلان اینکه مرگ مادران در سالهای ۹۶ تا ۹۸ در خراسان جنوبی روند افزایشی داشته و از سال ۹۸ روند ثابت به خود گرفته است گفت: این روند در سطح کشور روند افزایشی داشته است.
اسماعیلی تدوین برنامه پنج ساله، پایش بیمارستان ها و برگزاری دوره های آموزشی را از با اهمیت ترین برنامه های صورت گرفته درباب کاهش مرگ و میر عنوان نمود.
فعالیت ۲۱۳ ماما در خراسان جنوبی
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: ۲۱۳ ماما در ۱۰۲ مرکز خدمات جامع سلامت و ۷۰ پایگاه بهداشتی خراسان جنوبی برای ارتقای سلامت مادران فعالیت می نمایند.
مجید شایسته اضافه کرد: باتوجه به اهمیت زایمان طبیعی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مبادرت به برگزاری کلاس های آمادگی زایمان کرده که در سال ۱۴۰۰ باتوجه به شیوع ویروس کرونا ۳۱ درصد رشد حضور را شاهد بودیم.
وی اظهار داشت: درصد زایمان طبیعی برای مادران شرکت کننده در کلاس های آمادگی زایمان در سال ۱۴۰۰ نسبت به زمان مشابه ۱۸.۳ درصد افزایش داشته است.
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ثبت خدمات ارائه شده، خدمات قبل از بارداری، شناسایی و ارائه خدمات در دوران بارداری، کنترل مادران زایمان کرده در سه نوبت، فعال سازی بستر آموزش مجازی، تخصیص سهمیه واکسن آنفلوآنزا برای مادران حامله و واکسیناسیون کرونا را از با اهمیت ترین اقدامات برای تحقق زایمان طبیعی در استان عنوان نمود.
وی اشاره کرد: هدف اصلی از مراقبت های دوران حاملگی این است که هر حاملگی منجر به تولد نوزادی سالم شود بدون این که جان مادر به خطر بیفتد.
شایسته مراقبت با کفایت از مادران در دوره بارداری، زایمان و بعد از زایمان را از راهکارهای کاهش مرگ و میر مادر و کودک عنوان نمود.
امسال بیستم اردیبهشت مصادف با چهارمین روز هفته سلامت بعنوان “نقش مردم، مسئولان و سمن ها در ارتقای سلامت خانواده و جوانی جمعیت” نامگذاری شده است.