راه هایی برای حفاظت از سلامت روان در شبکه های اجتماعی

طب اصیل: خراسان رضوی بیش از ۵۰ میلیون نفر در بریتانیا در شبکه های اجتماعی فعال می باشند که این رقم ۸۰ درصد از جمعیت بریتانیا را شامل می شود. برمبنای داده ها نیمی از جوانان ۱۷ تا ۲۳ سال در انگلیس در طول سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ وخیم تر شدن سلامت روانی خودرا تجربه کردند اما هم اکنون مطالعات مرز مشخصی بین استفاده از شبکه های اجتماعی و مشکلات سلامت روان ترسیم نمی نماید.

به نقل از ویفروم، احتمال زیادی وجود دارد که بزرگسالان جوان نسبت به افراد مسن تر بیشتر از شبکه های اجتماعی استفاده نمایند. همینطور جوانان بیشتر از هر گروه سنی دیگری مشکلات روانی را تجربه می کنند. بین سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، ۵۲.۵ درصد از جوانان ۱۷ تا ۲۳ ساله در انگلیس وخیم تر شدن سلامت روانی خویش را تجربه کردند.

نتایج بررسی ها متفاوت می باشد و بعضی از مطالعات افزایش قرار گرفتن در معرض آسیب، اضطراب، افسردگی و قلدری سایبری را که آنلاین بودن می تواند به همراه داشته باشد، برجسته می کنند. در همین حال برخی معتقدند آنلاین بودن مفید است و می تواند به افراد کمک نماید تا با دیگران ارتباط برقرار کنند و به پشتیبانی و اطلاعات اجتماعی دسترسی داشته باشند.

هوشیار باشید و بدانید نخستین کاری که باید انجام دهید، اینست که فکر کنید چگونه، چرا و چقدر از شبکه های اجتماعی استفاده می کنید. آیا برای کار به آن نیاز دارید؟ برای سنجش این که کدام کاربردها مثبت و سازنده و کدام مضر است، به آسانی از خود بپرسید که استفاده از شبکه های اجتماعی چه زمانی به من احساس خوب یا بد می دهد و چرا؟ آیا باید همیشه از آن استفاده کنم؟

نتایج مطالعات نشان می دهد تمرکز حواس به ما کمک می نماید تا متوجه آنچه در لحظه حال اتفاق می افتد، باشیم. آگاه بودن در مورد استفاده از شبکه های اجتماعی می تواند به شما کمک نماید تا بینش و پذیرش خویش را نسبت به احساسی که در شما ایجاد می کند، به دست آورید و مطابق با آن عمل کنید.

استفاده منفعلانه از شبکه های اجتماعی مانند مرور مطالب و اخبار با نتایج منفی همراه می باشد. این ها شامل مقایسه های اجتماعی، حسادت و احساس اضطراب و افسردگی است. در مقابل استفاده فعال با نتایج بهتری همراه می باشد که شامل افزایش حمایت اجتماعی و احساس بیشتر ارتباط اجتماعی است.

در حالی که اثرات بلندمدت کنار گذاشتن شبکه های اجتماعی ناشناخته است اما نتایج تحقیقات اخیر نشان داده که استراحت یک هفته ای منجر به بهبود قابل توجهی در آرامش، افسردگی و اضطراب بخصوص برای کسانی می شود که از کاربران پرکار این فضاها هستند.

اگر در مورد استفاده از شبکه های اجتماعی خود نگران هستید، به یاد داشته باشید که می توانید از آن فاصله بگیرید و این می تواند به معنای خاموش شدن دستگاههای تلفن همراه برای چند ساعت در روز، یک روز در هفته یا حتی یک هفته کامل باشد.

ترک شبکه های اجتماعی برای مدتی مفید و مهم می باشد. به یاد داشته باشید می توانید کنترل را به دست بگیرید چونکه اپلیکیشن یا پلت فرم یک ابزار است اما شمایید که مسئولید.

منبع: