آخرین وضعیت رعایت پروتکل های ضدکرونا در کشور؛ نانوایی ها در صدر شکایات بهداشتی

به گزارش طب اصیل، باوجود رام بودن کرونا، رصدهای بهداشتی همچنان ادامه دارد و با بروز زمزمه های موج هشتم با سویه های جدید اُمیکرون هم شدت گرفته اند؛ بر این اساس هم طبق شکایات بهداشتی مردم، نانوایی ها به علت عدم رعایت بهداشت دست کارکنان شان، در صدر شکایات بهداشتی در هفته گذشته قرار گرفته اند.

به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، در هفته اخیر طبق آخرین نقشه رنگ بندی کرونایی کشور، کاهش شهرهای نارنجی و زرد کرونایی که بعنوان شهرهای پرخطر و نسبتا پرخطر رقم خورد و بنابر اعلام وزارت بهداشت، هم اکنون تعداد شهرهای با وضعیت قرمز مانند هفته های گذشته صفر بوده و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۱۲ به شش شهر کاسته شده است. همینطور تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۱۴۳ به ۱۲۲ کاسته شده و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۲۹۳ به ۳۲۰ شهر افزایش پیدا کرده است.

البته باید توجه کرد که باتوجه به موج هشتم کرونا در کشور و شناسایی سویه های جدید اُمیکرون نظیر XBB، BQ۱ و… در کشور، نمی توان به روند کاهشی شهرهای نارنجی و زرد اطمینان چندانی داشت و با عنایت به این که همچنان تعداد مبتلایان روزانه سه رقمی است، باید مراقب بود تا با رعایت پروتکلهای بهداشتی بتوانیم مهار کووید ۱۹ را در دست داشته باشیم؛ چونکه پیشبینی های کارشناسان حوزه سلامت هم از روند موج هشتم کرونا نشان داده است افزایش مبتلایان ناشی از زیرسویه های جدید اُمیکرون، منجر به بروز موج جدیدی شده و انتظار می رود تا عید نوروز روند افزایشی موج ادامه داشته باشد و بعد از آن به تدریج روی منحنی نزولی قرار گیرد. ازاین رو همچنان باید مراقب بود تا ویروس کرونا باردیگر در کشور جولان ندهد.

در حال حاضر بنا بر اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی در کشور در هفته منتهی به یکم بهمن ماه ۱۴۰۱، (از ۲۴ دی تا اول بهمن ماه ۱۴۰۱) پایین و بالغ بر ۳۲.۳۲ درصد بوده است.

روند رعایت پروتکلهای بهداشتی را از ۲۴ دی تا یکم بهمن ماه ۱۴۰۱ می توانید در نمودار زیر مشاهده کنید:

در عین حال میانگین میزان رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی استانهای کشور در بازه زمانی ۲۱ تا ۲۸ دیماه ۱۴۰۱، بالغ بر ۴۵.۸۲ درصد بوده است. در این شاخص بیشترین میزان رعایت در استان لرستان با ۸۶.۱۴ درصد و پایین ترین میزان رعایت هم در استان تهران با ۳۳.۱۲ درصد بوده است.

همچنین میانگین رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی کشور از ۱۴ تا ۲۸ دیماه ۱۴۰۱، بالغ بر ۴۵.۸۲ درصد بوده است که فرودگاه ها با ۹۴.۵۹ درصد بیشترین میزان رعایت و نانوایی ها با ۴۴.۷۴ درصد پایین ترین میزان رعایت را در این شاخص داشته اند.

میانگین استفاده از ماسک در شاغلین و خدمت گیرندگان به تفکیک اماکن عمومی استانهای کشور از ۲۱ تا ۲۸ دیماه ۱۴۰۱، ۱۸.۹۷ درصد بوده است که بیشترین میزان رعایت در استان چهارمحال و بختیاری با ۳۴.۱۴ درصد و پایین ترین میزان رعایت در ارتباط با کهگیلویه و بویر احمد با صفر درصد بوده است.

همچنین میانگین استفاده از ماسک در شاغلین و خدمت گیرندگان به تفکیک اماکن عمومی کشور هم از ۱۴ تا ۲۸ دیماه ۱۴۰۱، ۱۸.۹۷ درصد بوده است که بیشترین میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی در ارتباط با فرودگاه ها با ۶۴.۸۶ درصد و پایین ترین میزان استفاده از ماسک در ارتباط با مراکز تفریحی با ۱۱.۵۴ درصد است.

میانگین درصد رعایت پروتکل فاصله گذاری در اماکن عمومی استانهای کشور از ۲۱ تا ۲۸ دیماه ۱۴۰۱، ۲۹.۴۷ درصد بوده است که بیشترین میزان رعایت در ارتباط با استان کهگیلویه و بویراحمد با ۵۵ درصد و پایین ترین میزان رعایت در ارتباط با همدان با ۱۴.۷۲ درصد بوده است.

همچنین میانگین درصد رعایت پروتکل فاصله گذاری در اماکن عمومی کشور از ۱۴ تا ۲۸ دیماه ۱۴۰۱، ۲۹.۴۷ درصد بوده که فرودگاه ها با ۷۸.۳۸ درصد بیشترین درصد رعایت و پاساژها با ۲۵.۶۰ درصد پایین ترین میزان رعایت را داشته اند.

میانگین رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی استانهای کشور از ۲۱ تا ۲۸ دیماه ۱۴۰۱، ۴۴.۳۵ درصد بوده است. در عین حال بیشترین میزان رعایت در ارتباط با استان همدان با ۶۸.۹۷ درصد و پایین ترین میزان رعایت در ارتباط با گیلان با ۳۲.۹۶ درصد بوده است.

همچنین میانگین رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی کشور از ۱۴ تا ۲۸ دیماه ۱۴۰۱، ۴۴.۳۵ درصد بوده است. دانشگاه ها با ۸۶.۷۳ درصد رعایت تهویه مناسب در بالاترین حد رعایت بوده و مراکز ورزشی با ۴۱.۷۹ درصد در قعر رعایت این پروتکل قرار دارند.

در عین حال طبق اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، بر مبنای اقدامات ناشی از تشدید بازرسی ها از تاریخ ۲۱ تا ۲۸ دیماه ۱۴۰۱، از تعداد ۳۵۷۷۸۰۷ مرکز تهیه، توزیع و عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی تحت پوشش، بالغ بر ۱۲۹۳۵۳ مورد بازرسی انجام شده است.

همچنین طی این مدت تعداد ۲۲۹۷۴ مرکز از مراکز تهیه، توزیع، عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی اخطار گرفته و به مراجع قضایی معرفی شده اند و ۳۸۲ مورد از این مراکز هم پلمب شده اند.

آخرین وضعیت شکایات مردمی سامانه ملی پاسخگویی ۱۹۰ وزارت بهداشت در مقابله با کرونا
گزارش شکایات مردمی در قسمت بهداشت سامانه ملی پاسخگویی ۱۹۰ نشان داده است که تعداد کل تماسهای پاسخ داده شده ۳۸۷۸ تماس بوده است و تعداد کل شکایات ثبت شده هم ۱۴۹۶ شکایت بوده است. باید توجه کرد که بیشترین مکان مورد گزارش برای ثبت شکایات بهداشتی در ارتباط با نانوایی ها است که با ۱۴ درصد و با مبحث عدم رعایت بهداشت دست کارکنان گزارش شده است.