عجیب و باورنکردنی

طب اصیل: به گزارش طب اصیل، دیجیاتو نوشت: دانشمندان مغزهای کوچکی به اندازه نخود را در لابراتوار رشد دادند که روی آنها دو چشم با قابلیت تشخیص نور به وجود آمد.
پژوهشگران بیمارستان دانشگاه دوسلدورف آلمان در مقاله ای شگفت آور در مجله Cell Stem Cell اعلام نمودند روی مغزهای کوچک پرورش یافته در لابراتوار با بهره گیری از سلول های بنیادی، یک جفت چشم رشد کرده است. جالب اینکه این چشم ها قادر به دریافت اطلاعات از محیط نیز هستند. البته این پژوهش در سال ۲۰۲۱ میلادی انجام شده ولی حالا باردیگر سر از رسانه های اجتماعی درآورده است.
گروهی از دانشمندان برای درک بهتر ساختارهای مغز، چشم و رابطه بین آنها از سلول های پوست اهدایی از داوطلبان، سلول های بنیادی تولید کردند و آنها را به مغزهای کوچکی به اندازه یک نخود تبدیل کردند. این مغزها طوری برنامه ریزی شده بودند که سلول های مختلف مغز واقعی را شکل بدهند و به این جهت، یک جفت چشم روی آنها به وجود آمد. البته این چشم ها تنها می توانستند نور را تشخیص بدهند.

«جی گوپالاکریشنان»، عصب شناس بیمارستان دانشگاه دوسلدورف می گوید: «کار ما توانایی خارق العاده اندام واره های مغزی در تولید ساختارهای حسی بدوی را نشان میدهد که به نور حساس هستند و از سلول هایی میزبانی می کنند که مشابه سلول های بدن ما هستند. این اندام واره ها می توانند به مطالعه تعاملات بین مغز و چشم در حین دوره جنینی، مدل سازی اختلال های مادرزادی شبکیه چشم و تولید انواع مختلف سلول های شبکیه برای هر بیمار بمنظور انجام آزمایش های دارویی اختصاصی و درمان های کاشت سلولی کمک نماید.»
پژوهشگران در پی مطالعه رابطه مغز و چشم هستند اندام واره های مغزی واقعاً نوعی مغز نیستند. دانشمندان سلول های بنیادی را به شکلی تنظیم می کنند تا به توده ای از بافت مغزی تبدیل شوند، اما این بافت فاقد هرگونه قابلیت تفکر، احساس یا خودآگاهی است. به این جهت، از این مغزهای کوچک می توان برای انجام آزمایش هایی بهره برد که روی مغز انسان ها قابل انجام نیست یا از نظر اخلاقی مناسب شمرده نمی شود.

گروههای دیگری از دانشمندان در سایر مطالعات از سلول های بنیادی جنینی برای پرورش دادن کاسه های اپتیکی که درنهایت کره چشم را به وجود می آورند، بهره برده بودند. اما پژوهشگران در این تحقیق به سراغ این رفتند که چشم ها را به عنوان قسمتی از اندام واره مغز رشد دهند تا بتوانند رابطه آنها با یکدیگر را ببینند.
پژوهشگران در این تحقیق ثابت کردند که کارشان قابل تکرار است. آنها ۳۱۴ اندام واره مغزی را رشد دادند و ۷۳ درصد از این اندام واره ها به کاسه های اپتیکی تجهیز شدند. این اتفاق حدود ۳۰ روز بعد از ایجاد مغزهای کوچک رخ داد و چشم ها بعد از ۵۰ روز بطور واضح قابل مشاهده بودند. این پنجره زمانی با زمان بندی رشد چشم در جنین انسان همخوانی دارد و می تواند اتکا به این روش برای مطالعات آینده را تقویت کند.
۵۸۵۸