این ربات های بسیار ریز وارد بدن می شوند

طب اصیل: پژوهشگران ربات نانویی ساختند که می تواند به سلول های ایمنی بدن متصل شود و عملکرد آنها را بررسی کند. این ربات به نام “هگزاپود” روشی جدید و بسیار سازگار برای مطالعه سلول های ایمنی بدن است و از آن می توان برای مساعدت با سیستم ایمنی درمانی در مقابل سرطان، عفونت یا بیماریهای خود ایمنی استفاده نمود.
هر ربات هگزاپود دارای ۶ بازوی حاوی مولکولی است که ممکنست بوسیله سیستم ایمنی بدن به عنوان جسم خارجی نظیر پروتئین تومور، ویروس یا باکتری شناخته شود. پژوهشگران می توانند از هگزاپود برای اسکن مجموعه ای بزرگ از سلول های ایمنی بهره گیرند.
سلول های تی (T) نوعی از گلبول های سفید خون هستند که وظیفه تشخیص پاتوژن های خارجی را دارند که توسط سلول های دندریتیک پردازش شده اند. سلول های ایمنی با بازوهای شاخه ای بلند عوامل بیماری زا را به دام می اندازند.
در بدن هر فرد تریلیون های سلول تی مجزا وجود دارد که هر یک از آنها گیرنده سلول T متفاوت دارند که به طوری تنظیم شده اند تا یک مولکول بیماری زا (آنتی ژن) را بر روی یک سلول دندریتیک تشخیص دهد.

محققانی که قصد دارند تا قدرت سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با یک آنتی ژن خاص تقویت نمایند، اغلب تلاش دارند، دریابند که سلول تی بیماری را به چه صورت تشخیص می دهد. اما پیدا کردن این مساله مثل یافتن سوزن در انبار کاه است.
برای حل این مشکل، پژوهشگران یک ربات نانویی ساختند که هسته ای مغناطیسی داشته و از بازوهایی از جنس دی اکسیدسیلیکون دارد که می توان آنتی ژن به آنها وصل کرد. عملکرد این ربات تنها به پاسخ ایمنی سلول های تی محدود نشده و می توان از آن برای تشخیص اینکه کدام سلول ایمنی قوی تر عمل می کند، بهره برد.
جون هوانگ استادیار مهندسی مولکولی دانشگاه شیکاگو در آمریکا درمورد این دستاورد اظهار داشت: جنبه هایی از کارکرد سلول های ایمنی برای دانشمندان شناخته شده نیست و چگونگی عملکرد این سلول ها ضد پاتوژن ها همیشه پنهان بوده است. حالا با بهره گیری از این ابزار جدید، می توان درک بهتری از عملکرد سلول های ایمنی داشت.
۵۸۵۸