تاثیر خواب ناکافی بر کندی بهبود زخم در بیماران دیابتی

طب اصیل: پزشکان به ارتباط بین خواب ناکافی با وضعیت بهبود زخم در مبتلایان به دیابت نوع ۲ پی بردند.

به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، پزشکان با تاکید بر تاثیر خواب ناکافی در روند بهبود زخم در مبتلایان به دیابت نوع ۲ اظهار داشتند: نتایج بدست آمده می تواند راه را برای کشف درمان های جدید هموار سازد.

دیابت نوع ۲ از شایع ترین انواع دیابت است و بر توانایی بدن در تولید انسولین، هورمونی که سطح قند خون را کنترل می کند تاثیر می گذارد.

یکی از نتایج جدی دیابت، تولید زخم روی بدن است و در این میان پاها در معرض بیشترین صدمه قرار دارند. همینطور ۱۴ تا ۲۴ درصد از مبتلایان به دیابت که دچار زخم دیابتی می شوند در نهایت مجبور به قطع عضو می شوند.

همچنین در مبتلایان به دیابت هزینه های پزشکی حدودا دو برابر بیش از افراد دیگر است که این رقم نشان دهنده هزینه اقتصادی دیابت بر جامعه است.

در بررسی جدید محققان به مطالعه تاثیر خواب در درمان زخم پرداختند و موش های چاق مبتلا به دیابت نوع ۲ را با موش های سالم با وزن طبیعی مقایسه کردند.

متخصصان با بیهوش کردن ۳۴ موش نر زخم های جراحی کوچکی روی بدن آن ها به جا گذاشتند. سپس روند درمان زخم ها را تحت دو شرایط ارزیابی کردند. یک گروه از موش ها برنامه خواب مرتبی را در پیش گرفتند و گروه دوم هر شب در فواصل زمانی چندین بار از خواب بلند می شدند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، محققان در این آزمایش مشاهده نمودند که وقفه در خواب روند درمان زخم را در بدن موش های مبتلا به دیابت به شکل چشمگیری به تاخیر می اندازد.