قائم مقام مرکز پژوهش های مجلس: بیمه ها باید سلامت محور باشند

به گزارش طب اصیل قائم مقام مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بر مبنای پیشبینی ها هزینه های بیمه های سلامت امسال ۲۵ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، دکتر مسعودی اصل در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش که در سازمان بیمه سلامت برگزار شد، اظهار نمود: سلامت و بیمه هر یک جزء موضوعات حاکمیتی است که گرفتار چالش ها و مشکلات مختلفی هستند و جز با دخالت دولت ها مسائلشان برطرف نمی گردد.

وی افزود: بیمه کارکنان دولت از سال ۴۳ از بیمه ایران جدا و به وزارت بهداری آن زمان منتقل شد که یکی از اهداف نظام سلامت در این کار حفظ و ارتقاء سلامت مردم است که می توان از شیوع بیماری های مختلف پیش گیری کرد چونکه هزینه این کار بسیار کمتر از درمان است.

قائم مقام مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به اینکه نظام سلامت و بیمه باید بازبینی شود، اظهار داشت: با نگاهی به هزینه های بیمه سلامت مشاهده می نماییم که در سال ۹۰ هزینه بیمه سلامت ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده در صورتیکه در سال ۹۸ این هزینه به ۲۵ هزار میلیارد تومان رسیده است بطوریکه هزینه های بالاسری بیمه سلامت در سال ۹۰ به ۱۸۰ میلیارد تومان و در سال ۹۸ به ۷۳۰ میلیارد تومان رسیده است.

مسعودی اصل افزود: بر مبنای برآوردهای انجام شده بابت پوشش هر ۱ میلیون نفر، ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه باید در اختیار بیمه سلامت قرار بگیرد یعنی به ازاء ۱۰.۵ میلیون بیمه شده مجانی می بایست ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای بیمه در نظر گرفته شود و امروزه سازمان های بیمه گر تنها انتقال گر پول از سازمان برنامه و بودجه به عرضه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی یا همان وزارت بهداشت هستند بطوریکه در کسری ها وزارت بهداشت ضرر کرده است و من معتقدم که بیمه به صورت کامل موفق نبوده چونکه صندوق های بیمه گر در جایگاه های اصلی خود قرار ندارند.

وی اضافه کرد: بیمه ها باید سلامت محور باشند و باید برنامه ریزی بهتری انجام دهیم تا از درمان های القایی در کشور جلوگیری شود و بر مبنای سیاست های ابلاغی رهبری در حوزه سلامت افراد و سیاست گذاران افراد و سیاست گذاران اجازه اصلاحات نهایی را دارند.

وی با اشاره به اینکه طرح طبقه بندی خدمات مشمول بیمه پایه نمی گردد و بیمه سلامت بعنوان وکیل بیمه شدگان است، افزود: باید مبادرت به خرید راهبردی و ارتقاء آگاهی مردم نماییم و راهکارهای بیمه باید راهنمایی های بالینی، پزشک خانواده و حذف رابطه بین بیمار و پزشک باشد. سال آینده سال سختی برای بیمه سلامت است چونکه کسری بودجه در سال آینده در حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود و با در نظر گرفتن اوراق این مبلغ به ۲۸۰ هزار میلیارد تومان می رسد و متأسفانه باید بگویم که همه تشویق ها متوجه درمان است و گله ها از جانب صندوق های بیمه گر است.

مسعودی اصل افزود: امروزه پژوهش بسیار مهم می باشد اما متأسفانه برخی سازمان ها پژوهش را باور ندارند درنتیجه موانعی را بر سر راه افراد پژوهشگر ایجاد می کنند و من معتقدم که مسائل بیمه سلامت پیچیده و متفاوت با حوزه خود سلامت است و ما باید به فکر به روزرسانی صندوق های بیمه گر باشیم و نباید نگاه درمانی به صندوق های بیمه گر داشته باشیم.