برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا کشتی های چینی اجازه پهلوگیری مستقیم در بنادر را ندارند

به گزارش طب اصیل مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اعلام نمود: بمنظور پیش گیری از شیوع ویروس کرونا در کشور، هیچ کدام از کشتی های چینی اجازه ورود مستقیم به بنادر ایران را ندارند و ابتدا در لنگرگاه می مانند تا پرسنل کشتی چکاپ و کنترل شوند و بعد از تایید نهایی اجازه پهلودهی به کشتی در بندر صادر می شود.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، اله مراد عفیفی پور امروز در نشستی خبری در حاشیه بازدید از گمرکات استان هرمزگان اظهار نمود: بمنظور پیش گیری از شیوع ویروس کرونا کالاهای وارداتی از چین و همین طور پرسنل و کشتی ها مجوزهای قانونی باید داشته باشند.
وی افزود: در نخستین اقدام تیم پزشکی و پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان در بنادر مستقر شده اند و بمنظور پیش گیری از شیوع این ویروس و ورود آن به کشور اقدامات لازم از قبیل چکاپ، بررسی ها و نمونه گیری کامل انجام می دهند و تابحال مورد مشکوک و گزارشی در خصوص ورود این بیماری به کشور بوسیله بنادر و حمل و نقل دریایی در استان هرمزگان نبوده است.
مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اعلام نمود: کالاهای اساسی و خوراکی از قبیل گوشت، برنج، روغن، قند و شکر از چین وارد نمی گردد پس هیچ گونه نگرانی نداریم.
عفیفی پور اظهار نمود: قبل از این نیز در ورود کالاهای اساسی خوراکی حتما مجوزهای وزارت بهداشت و سازمان استاندارد کسب می شد سپس کالا ترخیص می شد حالا نیز این شرایط با دقت بیشتری رعایت می شود.
او همینطور تصریح کرد: یک نفر مورد مشکوک از کشتی ایرانی که از چین به کشور آمده بود به بیمارستان شهید محمدی بندرعباس منتقل شد و بعد از چند روز بررسی و نمونه گیری کتبا اعلام گردید که ویروس کرونا نبوده و هیچ مشکلی دراین زمینه نیست.
مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اشاره کرد: باتوجه به این که در بخش حمل و نقل دریایی فاصله ۱۲ تا ۱۵ روزه از چین به ایران وجود دارد این شانس بزرگی برای این است که نگرانی در زمینه ی انتقال این بیماری بوسیله پرسنل دریایی نداشته باشیم چونکه دوره این بیماری ۱۰ روزه بوده و بطور میانگین ۱۳ روز فاصله زمانی از ورود کشور چین به ایران است.
عفیفی پور همین طور تصریح کرد: برای توزیع عادلانه بار بین کامیون داران سامانه ای در بنادر به وجود آمده که کامیون هایی که مجوز بار یا بارنامه داشته باشند می توانند وارد بنادر شوند که با این اقدام میزان زیادی از اعتراض رانندگان درباب توزیع ناعادلانه بار کاهش یافته و رضایت نسبی دراین زمینه به وجود آمده است.
وی با اشاره به ظرفیت ۱۰۰ میلیون تنی بندر شهید رجایی اظهار نمود: استان هرمزگان ۷۱ بندر کوچک و بزرگ در نوار ساحلی ۲۲۰۰ کیلومتری دارد و ۱۴ جزیره فعال، مسکونی و تجاری در این نوار ساحلی هستند که بیشتر از ۸۰ میلیون تن کالا را در این استان تخلیه و بارگیری می کنند.
بگفته مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی استان هرمزگان باتوجه به ظرفیت بالای حوزه مسافری و گردشگری دریایی در استان هرمزگان طی ۱۰ ماهه امسال ۱۵.۵ میلیون نفر سفر در این استان انجام شده که بیشتر از ۹۸ درصد سفرهای گردشگری و دریایی را شامل می شود.
عفیفی پور همین طور اظهار نمود: در زمینه ی کالاهای اساسی در حوزه غلات تا اواسط سال ۱۳۹۷ بندر امام خمینی (ره) هاب کالاهای اساسی بود که حالا دراین زمینه بندر رجایی نیز ورود کرده است و در این بندر بالغ بر یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن کالای اساسی طی ۱۰ ماهه امسال وارد و ترخیص شده است.
وی تصریح کرد: راه اندازی سه پست اسکله کانتینری در بندر شهید رجایی در حال انجام می باشد که طراحی و ساخت آن کاملا توسط ایرانیها انجام می شود و سال آینده به بهره برداری می رسد و در اختیار صادرات کشور قرار می گیرد.

منبع: