گزارش مرکز پژوهش ها درباره ابعاد آثار کرونا در حوزه شهری

به گزارش طب اصیل مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی در بررسی ابعاد آثار گسترش ویروس کرونا بر حوزه شهری و روستایی توضیح داده که با اجبار شهروندان به ماندن در خانه معضلات اجتماعی همچون افزایش دعواهای خانوادگی بوجود آمده است.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، مرکز پژوهش ها در ادامه سلسله گزارش های خود درباره مقابله با شیوع کرونا به بررسی ابعاد آثار گسترش این ویروس در حوزه شهری و شهرسازی پرداخته است. در مقدمه آن یادآور شده که ابعاد بحران کرونا جلوه های تازه ای از گستردگی و عمق ناکارآمدی مدیریت جهانی توسعه در ابعاد و ارکان مختلف توسعه را نشان داده است بطوریکه بر خلاف بیشتر بحران ها و صدمه های جمعی دیگر به نظر می آید خسارت جانی و مالی این اپیدمی بر جهان توسعه یافته به خصوص کلانشهرها و شهرهای جهانی بسیار وسیع تر از جهان در حال توسعه و توسعه نیافته است.
در بخش آثار کرونا بر حوزه شهرنشینی و توسعه شهری آمده که با عنایت به اجبار شهروندان به ماندن در منزل و رعایت الزامات فاصله گذاری اجتماعی صدمه های اجتماعی شکل گرفته که بعضی از آنها ناشی از فضای سکونتی است. معضلاتی که همچون آن می توان به افزایش دعواهای خانوادگی و همینطور نبود فضای مناسب برای خانواده های دارای کودک اشاره نمود. بنابراین برای مواجهه با بحران های مشابه تعریف بام سبز، در نظر گرفتن بالکن در تمامی واحدهای مسکونی و دسترسی به نور خورشید در اغلب فضاهای معماری و فضای امن بازی کودک را می توان پیشنهاد کرد.
همینطور در این گزارش به مبحث وضعیت حمل و نقل شهری اشاره و تاکید شده که باید به صورت مداوم ماسک و مواد ضدعفونی کننده بین مردم توزیع شده و سیستم حمل و نقل ریلی و اتوبوس درون شهری هم در زمینه طراحی ایستگاه ها و نحوه خدمات دهی باید تغییراتی پیدا کنند.
در انتها این گزارش یک سری راهکارها و پیشنهادهایی اشاره شده که همچون آن معافیت، تخفیف، تقسیط برای کسب و کارهای شهری، توسعه خدمات شهری الکترونیک، ترویج و عملیاتی کردن فاصله گذاری اجتماعی، توسعه حمایت های بهداشتی در مناطق حاشیه ای و توسعه حیات شبانه شهری و افزایش اجازه ساعت فعالیت و روزهای تعطیل به خصوص در تابستان اشاره نمود.
متن کامل این گزارش را در اینجا بخوانید.